Multisocialisering
Multisocialisering, også kaldet
dobbeltsocialisering, er en overlapning af de to socialiseringer, nemlig primær-
og sekundær socialisering. For at forklare multisocialisering vil vi komme ind
på disse to former. Primær socialisering foregår gennem barnets signifikante
andre, dvs. en betydningsfuld person. Familien er i denne proces den primære
socialiseringsarena. Normerne og reglerne som barnet har med hjemmefra,
formidles videre til barnet og foregår subjektivt (at man indblander sine egne
meninger), men barnet oplever dem objektivt (hvor ens blik og meninger ikke er
inklusive, dvs. at man beviser noget gennem facts). Hvis barnet er specielt
knyttet til den bestemte person(f.eks. pædagogen), så gør det personens regler
og normer til sine egne. Med tiden vil barnet udvikle sin egen identitet i
forhold til det samfund det lever i og vil med tiden kunne forholde sig til
andre mennesker i samfundet og forstå dem.
Den sekundære socialisering begynder ved
mødet med institutionen, f.eks. Skoler, SFO, børnehave, vuggestuer o.l.. I denne
del får barnet en viden om regler og normer, som gælder for lige nøjagtigt den
position, man befinder sig i(eks. skolen). En udfordring igennem den sekundære
socialisering kan være, at barnet under den primære socialisering allerede har
dannet sin identitet, og at der ikke er overensstemmelse mellem den primære- og
sekundære socialiseringsarenas regler og normer. Den vigtigste rolle som pædagog består så i,
at kunne hjælpe barnet med at få styr på reglerne og normerne, for at barnet
derefter kan danne sin egen rolle som individ.
Multisocialisering kommer i spil, fordi
børn ikke er ret gamle, før de kommer i daginstitutioner. Det vil sige, at
grænsen mellem primær- og sekundær socialisering ikke er lige så tydelig, som den har været
tidligere. Derfor påvirker de to begreber hinanden. Den tredje socialisering
sker gennem medier og de nye familiestukturer, idet børn præges gennem bøger,
blade, tv og internet(o.a.) og skal desuden forholde sig til delefamilier m.v.
Denne påvirkning sker ofte uden en pædagogs tilstedeværelse.
I
denne model ses kombinationen af denne delte proces mellem barnet, familien,
medier og den signifikante person i institutionen.
Multisocialiseringsmodel:
Kilder:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar