fredag den 23. november 2012


Pædagogisk tænker opgave – A.S. Neill

 

Alexander Sutherland Neill (1883 - 1973) blev født i Skotland og voksede op i et calvinistisk hjem. Opvæksten i dette strengt religiøse og især seksuelt fordømmende miljø fik stor betydning for Neills liv og for hans pædagogiske tanker – især om opdragelsens negative betydning. Han gik ind for ”den frie skole” og et antiautoritært system. Han gik også meget op i barnets selvregulering og respekten for barnet i det hele taget. I 1921 grundlagde Neill ”Summerhill-skolen”, hvor Neills pædagogik om selvrealisering er meget fremtrædende. Hermed menes der, at barnet selv kan og skal bestemme hvilke timer og aktiviteter, det ønsker at deltage i, og i hvilket tempo det skal foregå. Grundholdningen er, at børn bedst lærer gennem leg. Begrebet selvrealisering betyder også, at barnet ikke skal udsættes for færdige meninger og moral, men selv udvikle disse.

Neill tror på, at barnet er født uden ondskab, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved undertrykkelse og tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv.
En grundlæggende værdi for Neill er selvregulering, der som tidligere nævnt betyder, at børnene har frihed til for eksempel selv at bestemme, hvornår de vil møde op og deltage i undervisningen. Den frie opdragelse er også vigtig for Neill, hvilket også går ind under selvregulering. Hermed menes der, at børnene leger frit, men under ansvar og fornuft.    

Målet med opdragelsen/pædagogikken er, at børnene bliver gladere, mere omsorgsfulde og mere ansvarsfulde.
Forholdet mellem børnene og de professionelle voksne skal være godt. De voksne skal kunne lide børn. Der skal dog være nogle regler, men de skal vedtages i et ligeværdigt samarbejde mellem børn og voksne på ugentlige møder, og der skal være konsekvenser, hvis reglerne overtrædes.
Lærerne skal respektere, de ønsker og interesser børnene har, og skal kunne fungere på lige fod med dem. Dette skal gøres gennem ærlighed, humor og interesse. Børnene skal behandles i overensstemmelse med deres alder og udvikling. Dog bliver larmende børn smidt ud fra undervisningen, men uden yderligere konsekvenser. Stemningen skal være præget af en tvangsfri og rar atmosfære, gensidig respekt og varme mellem børn og voksne. 

 

Supplerende læsning:

Supplerende læsning omkring Alexander Sutherland Neills´ liv:

C:\Documents and Settings\Louise Hove\Dokumenter\Downloads\ibj10B - Neill (2).mht

16 tanker om barndom fra Rousseau til Broström af Jette Rantorp – Hvor der indgår et kapitel af Alexander Sutherland Neill kaldet ”Frihed frem for alt”.

 

Pædagogiske tænkere af Piet Hein: Forskellige citater, som er udvalgt og ordnet efter pædagogikkens 7 forhold, altså:

Samfundssyn, menneskesyn, pædagogiske mål, pædagogiske principper, pædagogens rolle, tilrettelæggelse, metode.

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar