Pædagogisk tænker opgave – A.S. Neill
Alexander Sutherland Neill (1883 -
1973) blev født i Skotland og voksede op i et calvinistisk hjem. Opvæksten i
dette strengt religiøse og især seksuelt fordømmende miljø fik stor betydning
for Neills liv og for hans pædagogiske tanker – især om opdragelsens negative
betydning. Han gik ind for ”den frie skole” og et antiautoritært system. Han
gik også meget op i barnets selvregulering og respekten for barnet i det hele
taget. I 1921 grundlagde Neill ”Summerhill-skolen”, hvor Neills pædagogik om
selvrealisering er meget fremtrædende. Hermed menes der, at barnet selv kan og
skal bestemme hvilke timer og aktiviteter, det ønsker at deltage i, og i hvilket
tempo det skal foregå. Grundholdningen er, at børn bedst lærer gennem leg.
Begrebet selvrealisering betyder også, at barnet ikke skal udsættes for færdige
meninger og moral, men selv udvikle disse.
Neill tror på, at barnet er født
uden ondskab, at det er de voksne, som skaber ondskaben i barnet ved
undertrykkelse og tvangsmæssig tilpasning til normer, regler osv.
En grundlæggende værdi for Neill er
selvregulering, der som tidligere nævnt betyder, at børnene har frihed til for
eksempel selv at bestemme, hvornår de vil møde op og deltage i undervisningen.
Den frie opdragelse er også vigtig for Neill, hvilket også går ind under
selvregulering. Hermed menes der, at børnene leger frit, men under ansvar og
fornuft.
Målet med opdragelsen/pædagogikken
er, at børnene bliver gladere, mere omsorgsfulde og mere ansvarsfulde.
Forholdet mellem børnene og de professionelle
voksne skal være godt. De voksne skal kunne lide børn. Der skal dog være nogle
regler, men de skal vedtages i et ligeværdigt samarbejde mellem børn og voksne
på ugentlige møder, og der skal være konsekvenser, hvis reglerne overtrædes.
Lærerne skal respektere, de ønsker
og interesser børnene har, og skal kunne fungere på lige fod med dem. Dette
skal gøres gennem ærlighed, humor og interesse. Børnene skal behandles i
overensstemmelse med deres alder og udvikling. Dog bliver larmende børn smidt
ud fra undervisningen, men uden yderligere konsekvenser. Stemningen skal være
præget af en tvangsfri og rar atmosfære, gensidig respekt og varme mellem børn
og voksne.
Supplerende læsning:
Supplerende læsning omkring Alexander Sutherland Neills´ liv:
C:\Documents and
Settings\Louise Hove\Dokumenter\Downloads\ibj10B - Neill (2).mht
16 tanker om barndom fra Rousseau til Broström af Jette
Rantorp – Hvor der indgår et kapitel af Alexander Sutherland Neill kaldet
”Frihed frem for alt”.
Pædagogiske tænkere af Piet Hein: Forskellige
citater, som er udvalgt og ordnet efter pædagogikkens 7 forhold, altså:
Samfundssyn,
menneskesyn, pædagogiske mål, pædagogiske principper, pædagogens rolle,
tilrettelæggelse, metode.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar