”Alt liv har værdi”
Oplæg om Møllehuset mandag 26-11-2012
Møllehuset
Thisted blev stiftet i 1983, som et bosted for op til 14 svært fysisk og
psykisk handicappede børn og unge i alderen 0-18 år. Børnene har mange, meget
forskellige og ofte også flere diagnoser. Der er en stor og veluddannet
personalegruppe, som består af pædagoger, sygeplejersker, ergoterapeut og
social- og sundhedshjælpere med flere. Bostedet er opdelt i to familiegrupper, Egegruppen
og Fjordgruppen. Beboerne er opdelt efter deres diagnoser og handicaps, således
at deres forskellige vanskeligheder og behov tilgodeses bedst muligt. Hvert barn
har eget værelse, der er indrettet efter alder, det skal være et rigtigt hjem. Børnene
går i børnehave/skole hver dag.
Møllehuset har
stor udendørs legeplads, sansehave, gårdhave og indendørs er der et snoezelhus.
Det vil sige et sansehus med forskellige rum f.eks. musikrum, massagerum, tumlesal
og ”Det hvide rum” (giver ro).
Der er et tæt
samarbejde med forskellige specialister indenfor det pædagogiske og
sundhedsfaglige område (speciallæger, tandlæger/specialtandlæger, psykologer,
fysioterapeuter, diætister, og mange flere).
Det faglige fundament
Uanset hvor
dårlig man er, har livet værdi – børnene skal have et godt liv. Møllehuset
fokuserer på at have glade børn, det skal være et rart og hyggeligt sted.
Derfor leves der også et så normalt liv som muligt. Der holdes traditionel
juleaften med juletræ og julemad, gaver under juletræet, fastelavn og andre
højtider. Der tages på ture og udflugter. I det hele taget er det meget vigtigt
med aktiviteter for og med børnene, alle sanser skal påvirkes.
Holdningen er,
at hvert enkelt barn er unikt. Møllehuset skal være et tryghedssted, hvor
nærhed, omsorg og hensyn er i højsædet. Man analyserer hvert enkelt barn, og
ser på hvor det er i sit liv, samt sørger for at inddrage familien. Man arbejder
ud fra Maslows behovspyramide, KRAP (Kognitiv,Ressourcefokuseret og Anerkende Pædagogik) og Gentle teaching (dvs.
at man ser et andet menneske som ligeværdigt, giver det enkelte menneske størst
muligt indflydelse på sit eget liv og har et trygt og godt samvær med barnet).
Det er nødvendigt med en meget struktureret pædagogik, da faste rutiner for det
enkelte barn giver tryghed og ro.
Konkrete Arbejdsmetoder
Personalet opsamler
meget viden omkring de forskellige diagnoser. Det er vigtigt med viden både på
der faglige og det personlige plan. Barnets historie -familie, baggrund,
vigtige livsbegivenheder mv.- skrives og beskives.
Kuno Beller-testen
tages en gang årligt, for at se hvor meget barnet har udviklet sig,
fysisk-psykisk, i forhold til sidst. (sproglig udvikling, leg, tankemæssig
udvikling, motorik osv.)
Dokumentation og arbejdsmateriale
Møllehuset har pædagogiske
og sundhedsfaglige analyser og målsætninger over året, der er gået, og over hvad
barnet skal opnå det kommende år.
Der bruges kardex
skemaer, der er individuelle observationsskemaer for det enkelte barn, hvor alt
der sker i hverdagen registreres (mad, toiletbesøg, humør, oplevelser o.lign.).
Der er pædagogiske
fokuspunkter i forbindelse med barnets udvikling (udviklingspædagogik).
Der er en detaljeret
årsplan, hvor alle møder vedrørende beboere og personale, kurser, arrangementer
osv.er beskrevet.
Der er en
løbende kvalitetsudvikling/efteruddannelse i Møllehuset,
-jo dygtigere
personale, jo bedre kan børnene blive hjulpet!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar