Blogopgave d. 31. oktober 2012:
Hvem er de faste
deltagere i mediepanikken?
De faste deltagere er blandt andet
lærere, pædagoger, forældre og forskere/eksperter. Der er forskel på, hvordan
familierne ser på brugen af medier i hjemmet og i fritiden. De
forældreholdninger der findes er:
-
Den frigjorte familie, hvor medierne er naturlige og
uden begrænsninger.
-
Den beskyttende familie, hvor der er reguleret i
mediebrugen.
-
Den demokratiske familie, hvor mediebrugen er til debat og
de unge præges til at bruge medierne fornuftigt, men ingen faste regler.
-
Den fællesskabssøgende familie, hvor forældrene støtter
børnenes mediebrug, bare det ikke tager overhånd.
Kilde: Digital Dannelse af Lotte
Nyboe, Frydenlund, 2009, side 110.
Andre har positiv holdning til
mediebrugen, da de unge også får en del gode færdigheder ved for eksempel
chat. Det kunne være:
-
Evnen til at tolke og udtrykke sig.
-
Hurtighed i kommunikation.
-
Evnen til at orientere sig.
-
Evnen til at reflektere.
-
Evnen til at færdes i skiftende sociale og kulturelle
sammenhænge.
Kilde: Digital Dannelse af Lotte
Nyboe, Frydenlund, 2009, side 138 - 139.
Links til artikler, debatter mv.:
Hvad er forskellen mellem den almindelige mening og de faglige
begrundede opfattelser, der må ligge til grund for pædagogens arbejde?
Den faglige begrundede mening, er
baseret på evidensbaseret forskning og dokumenteret viden.
I øvrigt er mediepanik ikke et nyt fænomen, allerede for 2000 år siden
udtrykte både Sokrates og Platon bekymring over henholdsvis alfabetet, teater
og digtnings dårlige indflydelse på ungdommen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar