onsdag den 3. oktober 2012


Individuel skriveøvelse: redegørelse

I Kulturfortællinger-fortalt med mange stemmer kap.7, side 110-129, bliver man præsenteret for to indgange til kulturbegrebet, nemlig den tværkulturelle - og transkulturelle forståelse af kultur.

Ved den tværkulturelle forståelse af kulturbegrebet tages der udgangspunkt i sammenligninger af forskelle og ligheder inden for forskellige kulturer. Det påpeges, at modellen rummer fare for etnocentrisme eller kulturrelativisme. Etnocentrisme vil sige, at man sammenligner egen kultur med andre ud fra en lineær udvikling, hvor ens eget udviklingstrin er det højeste. Der lægges afstand til andre kulturer, de er ikke på højde ens egen. Kulturrelativisme vil sige, at man ikke blander sig i de andres kultur, de skal have lov til at udfolde sig frit, vi forstår os ikke på det. Ved disse to kulturforståelser betragtes kultur som en afgrænset størrelse, der kan puttes i en kasse, der anskues og bedømmes udefra.

Ved den transkulturelle forståelse tages der udgangspunkt i, at det er mennesker, der mødes og ikke kulturer, og at det er i mødet, at kultur skabes og udveksles. Ved den transkulturelle forståelse påpeges at også den, der betragter en anden kultur, er bærer af sin egen kultur og derfor må have et dobbeltsyn, der både vendes udad og indad, når kulturer mødes og skal forstås. Kultur er ikke en statisk tilstand, men en dynamisk proces der er i evig forandring. Ved den transkulturelle model er det ikke kulturene der er i fokus, men derimod samspillet og konteksten.

I teksten behandles begrebet forforståelse og redundans. Ved forforståelse menes den grundlæggende viden/erfaring, man har som følge af den kultur, man kommer fra. Forforståelserne letter kommunikationen mellem mennesker, hvilket muliggør redundans. Redundans vil sige, at mennesker kan tale sammen og forstå hinanden, uden at alle detaljer er blotlagt. Dette er dog forudsat, at referancerammen er den samme. Hvis det ikke er tilfældet, f.eks. i undervisningssituationer, må det forklares og diskuteres, således at der dannes en kulturel bevidsthed hos eksempelvis de studerende.

Teksten beskriver ligeledes, hvordan man kan ændre sit perspektiv. Det at ændre sit perspektiv er udfordringen for det moderne menneske. Det gøres ved at blive mere bevidst om kulter, og selv deltage i kultur. Det kan gøres ved hjælp af kulturanalyser, hvor man veksler mellem at se, og ved at have viljen til at se dybere end det, der kan ses med det blotte øje. Det der ses, er altid kun en del af en større helhed. Man må flytte sig mentalt, holde sig i bevægelse for at kunne ændre sit perspektiv, og dermed hele tiden at kunne tilføje nyt til sin helhedsforståelse.    
 

Kilde:
Jørgensen, Hanne Hede, ”Kulturfortællinger – fortalt med mange stemmer”, 2004 Systime A/S

1 kommentar:

  1. Præcis og fyldestgørende redegørelse hvor du gennemgår tekstens væsentligste pointer.
    Velskrevet og veldisponeret.
    Fornemt.
    Mvh. Mette

    SvarSlet