Individuel
skriveøvelse: redegørelse
I Kulturfortællinger-fortalt med mange stemmer
kap.7, side 110-129, bliver man præsenteret for to indgange til kulturbegrebet,
nemlig den tværkulturelle - og transkulturelle forståelse af kultur.
Ved den
tværkulturelle forståelse af kulturbegrebet tages der udgangspunkt i
sammenligninger af forskelle og ligheder inden for forskellige kulturer. Det
påpeges, at modellen rummer fare for etnocentrisme eller kulturrelativisme.
Etnocentrisme vil sige, at man sammenligner egen kultur med andre ud fra en
lineær udvikling, hvor ens eget udviklingstrin er det højeste. Der lægges
afstand til andre kulturer, de er ikke på højde ens egen. Kulturrelativisme vil
sige, at man ikke blander sig i de andres kultur, de skal have lov til at udfolde
sig frit, vi forstår os ikke på det. Ved disse to kulturforståelser betragtes
kultur som en afgrænset størrelse, der kan puttes i en kasse, der anskues og
bedømmes udefra.
Ved den
transkulturelle forståelse tages der udgangspunkt i, at det er mennesker, der
mødes og ikke kulturer, og at det er i mødet, at kultur skabes og udveksles.
Ved den transkulturelle forståelse påpeges at også den, der betragter en anden
kultur, er bærer af sin egen kultur og derfor må have et dobbeltsyn, der både
vendes udad og indad, når kulturer mødes og skal forstås. Kultur er ikke en
statisk tilstand, men en dynamisk proces der er i evig forandring. Ved den
transkulturelle model er det ikke kulturene der er i fokus, men derimod
samspillet og konteksten.
I teksten
behandles begrebet forforståelse og redundans. Ved forforståelse menes den
grundlæggende viden/erfaring, man har som følge af den kultur, man kommer fra.
Forforståelserne letter kommunikationen mellem mennesker, hvilket muliggør
redundans. Redundans vil sige, at mennesker kan tale sammen og forstå hinanden,
uden at alle detaljer er blotlagt. Dette er dog forudsat, at referancerammen er
den samme. Hvis det ikke er tilfældet, f.eks. i undervisningssituationer, må
det forklares og diskuteres, således at der dannes en kulturel bevidsthed hos
eksempelvis de studerende.
Teksten
beskriver ligeledes, hvordan man kan ændre sit perspektiv. Det at ændre sit
perspektiv er udfordringen for det moderne menneske. Det gøres ved at blive
mere bevidst om kulter, og selv deltage i kultur. Det kan gøres ved hjælp af
kulturanalyser, hvor man veksler mellem at se, og ved at have viljen til at se
dybere end det, der kan ses med det blotte øje. Det der ses, er altid kun en
del af en større helhed. Man må flytte sig mentalt, holde sig i bevægelse for
at kunne ændre sit perspektiv, og dermed hele tiden at kunne tilføje nyt til
sin helhedsforståelse.
Kilde:
Jørgensen,
Hanne Hede, ”Kulturfortællinger – fortalt med mange stemmer”, 2004 Systime A/S
Præcis og fyldestgørende redegørelse hvor du gennemgår tekstens væsentligste pointer.
SvarSletVelskrevet og veldisponeret.
Fornemt.
Mvh. Mette